واکی تاکی چیست؟

واکی تاکی چیست؟

واکی تاکی چیست و چه تفاوتی با بقیه بیسیم ها دارد؟ در این مقاله به اختصار تفاوت این نوع از واکی تاکی ها را توضیح خواهیم داد.

واکی تاکی

واکی تاکی (که نام رسمی آن رادیو دستی “Handie-Talkie” است) یک فرستنده بیسیم رادیویی دستی، قابل حمل و دوطرفه است. واکی تاکی در طول جنگ جهانی دوم توسط تیم مهندسی موتورولا توسعه یافت. در ابتدا واکی تاکی برای ارتباط واحدهای پیاده نظام، توپخانه و مخازن ساخته شده بود. پس از جنگ، برای مصارف عمومی تولید شد که در نهایت در امور امنیتی، تجاری و شخصی استفاده گردید.

واکی تاکی های اولیه شبیه گوشی های تلفن ساخته شده بودند. مدل های اولیه دارای یک بلندگو در انتها و یک میکروفون در طرف دیگر بودند (در برخی از دستگاه ها بلندگو نیز به عنوان میکروفون استفاده می شد). همچنین یک آنتن نصب شده در بالای هر دستگاه وجود داشت.
واکی تاکی یک دستگاه ارتباطی نیمه دوبلکس است. نیمه دوبلکس به این معنی است که چندین دستگاه واکی تاکی از یک کانال رادیویی استفاده می کنند ولی در هر لحظه فقط یک دستگاه رادیویی می تواند در کانال ارسال کننده باشد و بقیه دستگاه ها فقط می توانند دریافت کننده باشند.
دستگاه فرستنده گیرنده، به طور معمول در حالت دریافت است. هنگامی که کاربر می خواهد صحبت کند، باید دکمه PTT “فشار برای صحبت” را فشار دهد تا گیرنده را خاموش و فرستنده را روشن کند.

واکی تاکی


واکی تاکی مجاز چیست؟

با توجه به استفاده های دولتی از کانال های رادیویی شما نمی توانید از هر نوع واکی تاکی استفاده کنید. استفاده بدون مجوز از واکی تاکی یا بی سیم باعث تداخل رادیویی با نهادهای حکومتی می شود. پس احتمال دارد موجی که شما استفاده می کنید بر روی شبکه بی سیم نیروی انتظامی تداخل ایجاد کند. بنابراین شما برای استفاده از واکی تاکی باید موج و کانال مشخصی را داشته باشید که در اختیار هیچ نهادی نباشد. این مساله با واکی تاکی مجاز مشخص می شود و شما در حقیقت اجازه استفاده از آن کانال رادیویی آزاد را پیدا می کنید.

واکی تاکی یا همان بیسیم مجاز شامل بیسیم هایی میشود که ابتدا در اختیار “سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی” قرار می گیرد و پس از تایید آن سازمان، مجوز حمل برای این بیسیم صادر شده و بیسیم مجاز شناخته شده و فروش و حمل آن امکان پذیر می شود. این نوع از بیسیم ها از طول موج و توان کمتری برخوردارند و به همین دلیل برد کمتری را در اختیار مصرف کننده می گذارند که چیزی در حدود 2 الی 6 کیلومتر در فضای باز و 200 الی 600 متر در فضای بسته را شامل می شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت بیسیم مجاز و غیر مجاز چیست؟

مزایای بیسیم های مجاز:

  • دارای مجوز حمل (بدون هیچ گونه منع قانونی)
  • دارای برد کافی برای اکثر امور مورد نیاز
  • قیمت مناسب نسبت به سایر بیسیم ها
  • گارانتی شرکتی و معتبر
  • خرابی پایین و تعمیر پذیری بالا

خرید بیسیم مجاز

برای خرید بیسیم های مجاز باید حتما به شرکت یا فروشگاه های معتبر مراجعه کنید و هنگام خرید حتما کارت حمل (مجوز حمل) را از فروشنده دریافت کنید، این کارت از طرف شرکت تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر شده و قابل پیگیری می باشد و با کارت های ساده تفاوت دارد.
شرکت ارتباطات جلوه وارد کننده انواع بیسیم موتورولا و واکی تاکی مجاز می باشد. شما برای خرید بیسیم و خرید واکی تاکی یا دریافت مشاوره رایگان می توانید با ما تماس بگیرید. همکاران ما بهترین انتخاب ممکن را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

بخش هایی از این مقاله از نسخه انگلیسی Wikipedia ترجمه شده است.

 

بیشتر بخوانید:

آموزش نحوه استفاده از بیسیم واکی‌ تاکی

آموزش رایگان ویدئویی تعمیرات بیسیم

بیسیم نظامی چه نوع بیسیمی است

بیسیم غیرمجاز چه نوع بیسیمی است

آموزش افزایش عمر بیسیم و واکی تاکی

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *