آموزش نحوه استفاده از بیسیم واکی تاکی

نحوه استفاده از بیسیم واکی تاکی

اگر به تازگی بیسیم واکی تاکی خریداری کردید یا قصد خرید بیسیم دارید، ما در این مقاله به نحوه استفاده از بیسیم واکی تاکی پرداختیم، با ما همراه باشید.

بیسیم واکی تاکی وسیله ارتباطی است که امکان برقراری ارتباط پایدار در فواصل نه‌ چندان طولانی را برای افراد و گروه‌ها فراهم می‌کند. قیمت مناسب بیسیم در مقایسه با گوشی‌های موبایل و نداشتن هزینه‌های جانبی نظیر هزینه مکالمه، امکان برقراری ارتباط دائمی و قطع ناپذیر در برد مناسب، از مزایای بیسیم‌ها هستند که می‌تواند برای کسب‌وکارها، مشاغل، امور امنیتی و گردشگری مورد استفاده قرار گیرد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین بهبود عملکرد شود.

استفاده از بیسیم واکی تاکی چندان کار پیچیده‌ای نیست ولی برای شروع بهتر است با نحوه استفاده از بیسیم واکی تاکی آشنا شوید. مواردی مثل نحوه روشن کردن بیسیم، نحوه ست کردن بیسیم روی کانالی خاص، نحوه برقراری ارتباط و ارسال پیام، نحوه اتصال لوازم جانبی و نکات ضروری درباره شارژ کردن و خرابی دستگاه هست که در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم.

نحوه روشن کردن بیسیم

نحوه استفاده از بیسیم واکی تاکی

برای روشن کردن دستگاه بیسیم، ولوم پاور را به سمت عقربه های ساعت بچرخانید تا دستگاه روشن شود، اگر صدایی مثل Power On شنیدید، یعنی دستگاه روشن شده است. اگر دستگاه روشن نشد، اطمینان حاصل کنید که باطری به درستی در بیسیم قرار گرفته و یا شارژ کافی دارد، درصورتی که باز هم روشن نشد، بیسیم را به شارژ وصل کنید و پس از چند دقیقه مجدد امتحان کنید.

آموزش ست کردن بیسیم ها

برای ست کردن بیسیم ها ابتدا هرتعداد بیسیم را که قرار است با هم ست کنید را روی یک کانال مشخص قرار می‌دهیم، برای تنظیم کانال، در بیسیم های بدون نمایشگر، از سلکتور وسط استفاده کنید، اکثر بیسیم های مجاز از 16 کانال پشتیبانی می‌کنند که شماره‌ی هرکانال در کنار ولوم نوشته شده است. برای مثال تمامی بیسیم ها را روی کانال 1 قرار دهید یا هرکانالی که درنظر دارید. اگر دچار نویز بودید میتونید کانال را عوض کرده و از کانال دیگری استفاده کنید، همچنین میتوان هر کانال را به یک گروه اختصاص داد و برای برقراری ارتباط با آن گروه از آن کانال استفاده کرد.

لازم به ذکر است که امکان ارسال و دریافت پیام در حالتی که واکی تاکی روی یک کانال مشخص نباشند وجود ندارد و برای ارسال و دریافت پیام حتما باید روی یک کانال معین قرار گیرند.

در نظر داشته باشید که بیسیم ها باید از یک رنج فرکانسی یکسانی پشتیبانی کنند، برای مثال امکان ست کردن بیسیم های VHF با UHF وجود ندارد، یا ست کردن بیسیم های MOTOCOM با بیسیم‌های مجاز دیگر مثل R4, کاوش و … امکان پذیر است و اما باید به صورت نرم افزاری برنامه‌ریزی شوند.

هیچ محدودیتی در تعداد بیسیم مورد استفاده در شبکه وجود ندارد و به تعداد دلخواه می‌توانید بیسیم را با هم ست کنید.

نحوه ارسال پیام با بیسیم

نحوه استفاده از بیسیم واکی تاکی - آموزش ارسال پیام

برای ارسال پیام در بیسیم باید دکمه PTT (Push to Talk) را فشار دهید. در نظر داشته باشید که وقتی در حال ارسال پیام هستید امکان دریافت پیام را ندارید و به همین دلیل حتما پس از ارسال پیام باید دست را از روی دکمه PTT بردارید. همچنین اگر کسی درحال ارسال پیام باشد تا زمانی که دست از روی دکمه PTT برندارد امکان ارسال پیام برای شما فراهم نیست.

کم و زیاد کردن صدای بیسیم

برای کم و زیاد کردن صدای دریافتی کافی است با دکمه پاور (همان ولومی که برای روشن خاموش کردن واکی تاکی از آن استفاده می‌کنیم) را برای زیاد کردن در جهت عقربه‌های ساعت و برای کم کردن بر خلاف جهت بچرخوانید. با این روش صدای دریافتی را می‌توانید کم و یا زیاد کنید، از این دکمه برای کم و زیاد کردن صدای دریافتی در هندزفری و میکروفون مشتی هم می‌توان استفاده کرد. این روش تاثیری در بلندی صدای ارسالی ندارد و فقط صدای دریافتی را تنظیم ‌کند.

در قدم بعدی آموزش نحوه استفاده از بیسیم واکی تاکی ، به نحوه استفاده از لوازم جانبی بیسیم پرداختیم که ممکن است مورد نیاز شما باشد.

وصل کردن هندزفری به واکی تاکی

آموزش استفاده از هندزفری بیسیم

اکثر بیسیم ها فاقد هندزفری می‌باشند و برای استفاده از هندزفری باید با توجه به نوع پورت بیسیم، هندزفری مناسب آن را تهیه کنید. هندزفری های موجود واکی تاکی ها بصورت حلزونی و شلنگی است که از لحاظ عملکرد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت در طراحی آن‌ها می‌باشد.
برای اتصال هندزفری به بیسیم، کافی است کاور پوشش هندزفری را جدا کرده و هندزفری را در جهت صحیح وارد پورت کنید. برای استفاده از هندزفری نیاز به هیچ‌گونه تنظیماتی نیست و ارسال و دریافت واکی تاکی به صورت خودکار به هندزفری منتقل می‌شود.

وصل کردن میکروفون مشتی به بیسیم

میکروفون مشتی اگرچه بیشتر مناسب بیسیم خودرویی است ولی امکان استفاده از آن برای بیسیم های دستی هم وجود دارد. برای استفاده از بیسیم مشتی هم ابتدا با توجه به نوع پورت واکی تاکی، میکروفونی مناسب دستگاه خود را تهیه می‌کنید و سپس با اتصال به پورت دستگاه میکروفون مشتی برای استفاده آماده است.

نحوه شارژ کردن بیسیم

آموزش شارژ کردن بیسیم

برای شارژ کردن بیسیم صرفا از شارژر و آداپتوری که همراه بیسیم بوده استفاده کنید و پس از شارژ شدن دستگاه، بیسیم را از شارژر جدا کنید. اکثر واکی تاکی ها در مدت زمان 1:30 ساعت کاملا شارژ می‌شوند. به هیچ عنوان از شارژر گوشی های هوشمند و یا شارژر دیگری استفاده نکنید، اختلاف آمپر شارژر می‌تواند باعث خرابی باطری بیسیم شود.

در صورت خرابی بیسیم چه کنیم؟

نحوه استفاده از بیسیم واکی تاکی

در صورت بروز هرگونه مشکل و خرابی برای دستگاه، از باز کردن بیسیم خودداری کرده و برای بررسی، عیب یابی و تعمیر واکی تاکی، به شرکت گارانتی کننده مراجعه کنید. در صورتی که دستگاه فاقد گارانتی بود، به شرکتی معتبر و مطمئن مراجعه کرده و از تعمیر بیسیم توسط تعمیرکاران تلفن همراه و یا غیرمتخصص خودداری کنید. در نظر داشته باشید که در صورتی که دستگاه به صورت غیرتخصصی تعمیر شود، نه تنها مشکل برطرف نشده بلکه هزینه تعمیر دستگاه را بشدت افزایش می‌دهد و یا به برد دستگاه آسیب جدی‌ای وارد می‌کند.

شرکت توسعه صنعت ارتباطات جلوه با سابقه‌ای طولانی در تعمیرات بیسیم، کادری مجرب و متخصص، تجهیزات بروز و قطعات اصلی کلیه محصولات را با گارانتی ارتباطات جلوه عرضه می‌کند و به صورت تخصصی اقدام به تعمیر بیسیم های دستی و خودرویی می‌کند. در صورت بروز خرابی و نقض عملکرد در بیسیم و واکی تاکی خود می‌توانید جهت بررسی، عیب یابی و تعمیر با شماره 77624977 021 تماس بگیرید.

در این مقاله به آموزش نحوه استفاده از بیسیم واکی تاکی مجاز پرداختیم و بخش ‌های مختلفی که به‌طور روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد را توضیح دادیم. لازم است در استفاده از بیسیم موارد احتیاطی دیگری را رعایت کنید تا از خرابی بیسیم جلوگیری کرده و عمر بیسیم خود را افزایش دهید. ما در مقاله ” چگونه عمر بیسیم را افزایش دهیم ” لیستی از مواردی که باعث آسیب رساندن به بیسیم واکی تاکی شما می‌شود را بررسی و نکاتی را جهت استفاده درست از واکی تاکی یادآوری کردیم که خواندن آن می‌تواند مفید باشد.

همچنین برای اطلاع از لیست محصولات موجود بیسیم واکی تاکی های مجاز، قیمت و مشخصات می‌توانید به صفحه واکی تاکی مجاز مراجعه کنید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

33 دیدگاه برای “آموزش نحوه استفاده از بیسیم واکی تاکی

  1. سینا گفته:

    سلام
    اکر بیسیم ها متفاوت باشند(برند مختلف یا مدل های متفاوت از یک برند) در ست کردن و برقراری ارتباط مشکلی به وجود میاد؟

    • َادمین گفته:

      بعضی از مدل ها با بعضی از بیسیم ها قابل ست شدن هست، ولی لازمه که از قبل از طریق نرم افزار با هم ست بشن و در حالت عادی امکان پذیر نیست.

        • َادمین گفته:

          سلام وقت بخیر، نرم‌افزارهای مخصوص بیسیم صرفا در اختیار مراکز توزیع و تعمیرات بیسیم قرار داره که با کابل مخصوص به بیسیم متصل میشه، بخشی از این نرم افزارها بر روی سایت قرار گرفته اگر کابل مخصوص اتصال بیسیم را دارید می‌توانید از صفحه دانلود نرم‌افزار بیسیم اقدام به دانلود نرم افزار مد نظر کنید.

          • داود گفته:

            سلام
            باطری بیسیم باوفنگ ۸۸۸s دارم که شارژی هست و۳.۷ ولت ویک و نیم آمپر می‌باشد آیا میشود به جای آن از باطری قلمی ۳.۷ولت ویک و نیم آمپر استفاده کنم

    • اشکان گفته:

      سلام اگر ولوم پاور را برای روشن کردن بچرخانیم و بعد برای تنظیم صدا آن را در جهت عقربه ساعت بور خانیم و برگردانیم بی سیم خاموش نمیشود؟

      • َادمین گفته:

        سلام وقت بخیر

        دکمه پاور یه بازه ای داره، که وقتی کمی چرخانده بشه بیسیم روشن میشه و بعد با چرخش بیشتر میشه ولوم رو تنظیم کرد تا به نقطه‌ای که بوده بر نگرده خاموش نمیشه

    • َادمین گفته:

      سلام وقت بخیر

      اگر بیسیم مجاز باشه و کدینگ روش انجام نشده باشه، در صورتی که کسی دقیقا یک بیسیم از همون مدل در محدود برد دهی بیسیم را داشته باشه و روی کانال مورد استفاده شما قرار بگیره میتونه مکالمات رو بشنوه، ولی این مورد فقط در بیسیم های مجازی که کد نشدند امکان پذیر هست و تنها در صورتی که فرد مورد نظر در محدوده باشه و همون مدل بیسیم رو داشته باشه

  2. محمد طاها گفته:

    سلام و وقت بخیر
    آیا می توان چهار بیسیم را بدون احتیاج به دستگاه مرکز به هم متصل کرد؟

  3. منان گفته:

    سلام یه بیسیم دستی موتور مدل T 40 رو با موتوکام ۴۴۴ می خوایم ست کتیم اون رو رنجه ۴۴۶ هرتز میشه ستش کرد

  4. علی گفته:

    سلام
    میشه برد این بیسیم هارو ارتقا داد مثلا به ۲۰ کیلومتر یا بیشتر ارتقا بدیم اگه دستگاه خاصی داره لطفا معرفی کنید.

    • َادمین گفته:

      سلام وقت بخیر، جفت بیسیم‌ها باید از هم فاصله مناسبی داشته باشه، اگر نویز رو همچنان دریافت می‌کنید، روی کانال دیگری از بیسیم استفاده کنید (احتمال اختلال بواسطه استفاده دیگران از کانال مشابه وجود داره) در غیر این صورت برای بررسی به شرکت مراجعه کنید

  5. آرتین گفته:

    سلام
    من در محیط خارج شهر هستم
    از کارگاه قبلی که ۳ بیسیم میکرو لب برایش خریداری کرده بودم دوتا شکست و یکی سالم مانده
    سفارش دو بیسیم جدید دادم که اکنون پس از رسیدن مشاهده کردم مارک کنوود هستند
    آیا میتونم فرکانس این تکی را با دوتا کنوود یکی کنم یا باید به شهر ارسال کنم؟؟

  6. مهدی مرتضایی گفته:

    سلام وقت بخیر
    آیه میشود بیسیم مدل کنوود۳۲۰۷G را با مدل کنوود tk3207 باهم ست کرد هردو بیسم مدل کنوود۳۲۰۷هستن ولی یکیشون مدل G هست ممنون میشم راهنمایی کنید

  7. حسام گفته:

    سلام
    ما چندتا بیسیم کنوود داریم که داخل شرکت استفاده میکنیم، چکاری میتونیم انجام بدیم که کسی اگه داخل محدوده باشه و بیسم و کانال مشابه داشته باشه نتونه شنود کنه و پیامها بشنوه ؟؟؟
    (فقط ده تا بیسیم که خودمون خرید کردیم فعال باشه)

    • َادمین گفته:

      سلام وقت بخیر

      متاسفانه راهی برای کدگزاری این مدل‌ها وجود نداره، در صورت نیاز صرفا میشه فرکانش دستگاه را تغییر داد

  8. مسعود منوچهری گفته:

    سلام.زبان گوینده ی بیسیم تغییر کرده.و به چینی تغییرکرده.چطوری میتونم به روال قبل تغییرش بدم؟

    • َادمین گفته:

      سلام وقت بخیر

      چه مدل بیسیمی؟ نیاز به برنامه ریزی مجدد داره، اگر مدل بیسیمتون رو بگین اگر برنامش رو داشته باشیم میتونیم براتون برنامه ریزی کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *